12月は、合唱団では通常練習のほか「クリスマスキャロル」と題して、その名の通りキリスト教のクリスマスの合唱曲を練習する。昔は、病院や施設に行って訪問コンサートをしていたそうだ。
曲目は…ガチのキリスト教曲。
まきびと羊を、きよしこの夜、神の御子は今宵しも、あらのの果てに、メサイア、などなど。マージで「キリストの誕生で世界が変わる、救世主の誕生だ、喜び祝え」、みたいな歌詞ばかりである…
これは指揮者の方の意向・嗜好だそうで。指揮者はキリスト教徒なのだろうか…? 今不在なので聞けないが…。ちょっと、中立的な市民合唱団が歌うには、宗教色が強すぎるのでは?と思った…(じゃあ去年コンサートでやったヨハネ受難曲はいいのかという話だが)。指揮者の信じる宗教なら尚のこと、団員に押し付けてはならない気がする。音楽性の高い合唱曲は得てしてキリスト教曲なので、仕方ないところもあるんだろうけど。
イスラム教やヒンズー教に置き換えて考えると、こんなに宗教度合いの高い曲を果たして歌うか?という疑問が湧く。他の宗教を真面目に信仰している人もいるかもしれないのに、なんかちょっと配慮が足りないというか。まぁ、それが日本の宗教(のなさ)観でもあるので、それが肌に合わない人は入団しないでね、ってことかもしれないけど。
あるパートリーダーは、「クリスマスキャロルを歌うべきかどうかは長年議論があります。ただ、僕が思うのは、練習したら歌がうまくなる。それだけ」とも言っていて。確かに、よく練られた混声合唱なので、合唱技術の向上には貢献するだろう。ただねーー、宗教色なくても、よく作曲されて合唱練習にうってつけの曲は山程あるんですのよね。これは時代とともに変わっていくものかもしれないし、ある意味、日本の文化の縮図といえるかもしれない。とりあえず経過を見守ろう…。
In December, aside from regular practice, our choir rehearses pieces under the theme "Christmas Carols," as the name suggests, focusing on Christian Christmas choral music. In the past, the choir used to perform these at hospitals and care facilities during visit concerts.
The repertoire includes deeply traditional Christian pieces: The First Noel, Silent Night, God's Son Is Born Tonight, Angels We Have Heard on High, selections from Messiah, and so on. The lyrics are overwhelmingly centered on themes like, “The birth of Christ changed the world; rejoice and celebrate the Savior’s arrival.”
This selection reflects the conductor’s preferences and interests. It makes me wonder—could the conductor be Christian? He is currently unavailable to ask. Still, for a neutral civic choir, I can’t help but feel these choices might lean too heavily into religious territory. (Though one could argue, if we performed St. John Passion last year, where do we draw the line?) If it is indeed the conductor’s faith, I feel he should avoid imposing it on the members. Of course, the reality is that high-quality choral compositions often happen to be rooted in Christianity, so there may not be much of a workaround.
But considering other religions like Islam or Hinduism, would we so readily sing songs with such a strong religious tone? It makes me wonder if enough thought has been given to members who might genuinely practice other faiths. Then again, this lack of religious awareness—or ambivalence—is very much part of the Japanese cultural mindset. Perhaps the implicit message is, “If this doesn’t suit you, this choir might not be the right fit.”
One part leader commented, “There’s been debate for years about whether we should sing Christmas carols. But my personal takeaway is, practice improves our singing skills. That’s all.” That’s true—the pieces are well-crafted for mixed-voice choirs and undoubtedly contribute to our skill development. However, there are countless beautifully composed, non-religious pieces that would be just as effective for practice.
This may be something that evolves with time or even serves as a microcosm of Japanese culture itself. For now, I’ll just keep observing how things unfold.
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